afbeelding: abul hisham, untitled 2022

Abul Hisham

Abul Hisham (Thrissur, India, 1987) maakt kleine schilderijen naast levensgrote doeken en uit hout gesneden sculpturen. Deze pilaren geven zijn werk het karakter van een heiligdom of gedenkteken. Ze markeren een wereld van de geest.

Hisham is een dromenvanger, maar ook een avonturier. Met zijn menselijke figuren dwaal je over de continenten, naast een olifant, voorbij een zwarte kat. Vaak stuit je op muren. Hisham werkte vooral met pastel, zand en ruwe pigmenten, herinnerend aan het Christelijke en Islamitische geloof, dat alles uit stof ontstaat en tot stof vergaat. Tegenwoordig gebruikt hij acrylverf en gipspoeder. Vol poëzie verbeeldt hij onze levensreis, in een wereld met doorkijkjes en ontmoetingen over grenzen heen.

Over de Schefferprijs

De prijs is mogelijk dankzij het Schefferfonds, dat werd opgericht uit de nalatenschap van schilder Ary Scheffer (Dordrecht 1795 – Argenteuil, Frankrijk 1858) en zijn familie.

Ary Scheffer komt uit Dordrecht. Als schilder verwierf hij internationale roem in Parijs. Nog altijd hangt zijn werk op een ereplek in het Louvre. Bij leven steunde Ary Scheffer al jonge schildertalenten. Het was zijn wens om jonge kunstenaars en vernieuwing in de schilderkunst te stimuleren. De Vereniging Dordrechts Museum voert deze wens samen met het Dordrechts Museum uit via de landelijke Kunstprijs De Scheffer.

‘De Scheffer 2024’ is t/m 25 augustus 2024 te zien in het Dordrechts Museum.