Verslag excursie Antwerpen

Het bezoek aan het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen was een groot succes. Allereerst al door het feit dat we zelden zo snel de eerste bus vol hadden. In anderhalf uur was het gepiept, zodat we ook nog een tweede datum gekozen hebben.

Maar het programma zelf voldeed ook aan de verwachtingen, zij het dat het eerste koffiebezoek wat stroef verliep en de nog half bevroren appeltaart niet echt geweldig was, maar de herkansing een week later was prima.

In het museum stonden de gidsen al klaar om ons met behulp van oortjes wegwijs te maken in het overweldigende gebouw. Allereerst kregen we uitleg over de gigantische verbouwing. Binnen het bestaande deel werd een geheel nieuwe afdeling ingepast ten koste van het groen.

Om het nieuwe deel viel de oudere kunst te bewonderen en in het nieuwe deel de modernere. Uiteraard met hier en daar een afwijking in verband met het thema in een speciaal deel. Zo zagen we Pyke Koch tussen de oude meesters en Jeroen Bosch tussen het moderne werk. Wel moet gezegd dat het nieuwe deel heel strak ingericht is met wit glimmend marmer, maar de tocht naar het prentenkabinet via een donkere trap uitkomend op een glimmend zwarte marmeren vloer gaf de indruk dat je in een onpeilbare diepte stapte.

Voor de rondleiding werd twee uur uitgetrokken, wat vooraf een hele onderneming leek. Maar de gidsen waren zo voortreffelijk en enthousiast in hun verhalen en uitleg, dat niemand dit als bezwaarlijk ervaren heeft.

Daarna was de keuze aan de deelnemers zelf, lunchen buiten het museum en teruggaan of nog zelfstandig een rondje maken langs al die mooie kunst.

Een geslaagde excursie.

Ans van Baal