Home > Activiteiten > Concert VDM bij Liberté! Ary Scheffer & de Franse Romantiek

Concert VDM bij Liberté! Ary Scheffer & de Franse Romantiek

Deelnemers
Dordrecht Museum
8 december 2024
10.00 - 11..00 uur
gratis

Aanmelden activiteit

Het Dordrechts Museum biedt onze leden een bijzonder pianoconcert aan.

Ary Scheffer (Dordrecht 1795 – 1858 Argenteuil) was goed bevriend met verschillende componisten. Liszt en Chopin hebben zelfs in zijn atelier opgetreden. Deze optredens vonden plaats op een Érardvleugel, voorloper van de moderne vleugel. Grote meesters als Beethoven, Chopin en Wagner bezaten een Érard.

afbeelding: Frédéric Chopin, olieverf op doek, 1847. Ary Scheffer, Dordrechts Museum, legaat Cornelia Marjolin- Scheffer 1899.

Zondag 8 december zal pianist Bart van Oort voor VDM een exclusief concert geven op een Érard uit 1849 (het sterfjaar van Chopin), één van de beste voorbeelden van dit type piano in Europa.

Bart van Oort won in 1986 het Mozart Fortepiano Concours in Brugge en werd in 1993 Doctor of Musical Arts in Historical Performance Practice aan Cornell University (USA). Bart van Oort is sinds 1991 docent aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en sinds 2023 professor aan de Norwegian Academy of Music in Oslo.

• Abul Hisham wint De Scheffer 2024