De curatoren

Julia Geerlings

Julia Geerlings is onafhankelijk curator, schrijver en directeur van A Tale of a Tub in Rotterdam. Naast A Tale of a Tub heeft Geerlings projecten en tentoonstellingen voor o.a. de Vleeshal in Middelburg (2019), Kunsthuis SYB in Beetsterzwaag (2018), Thkio Ppalies in Nicosia (2017), Kunstfort bij Vijfhuizen (2016), Le Moins Un in Parijs (2015) en Oude Kerk in Amsterdam (2013-  2016) georganiseerd. Daarnaast was ze als curator-in-residence verbonden aan Rupert in Vilnius, Across residency program in Nice, The International Studio and Curatorial Program (ISCP) in New York, Mains d’Œuvres in Saint-Ouen en Cité des arts (Atelier Holsboer) in Parijs. Geerlings werkt momenteel als gastdocent aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, adviseur voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst en aan een publicatie over Pieter Slagboom en het komkommerisme. 

Niek Hendrix 

Niek Hendrix is kunstenaar en oprichter van het webmagazine ‘Lost Painters’ waarin hij verslag doet van zijn persoonlijke reis door de kunstwereld. Zijn werk kenmerkt zich door de vele referenties naar de kunstgeschiedenis. Hendrix beschouwt de afbeeldingen van schilderkunst, iconisch of niet, als een open-source. Hij eigent zich bestaande beelden toe om er nieuwe schilderijen mee te maken. Visuele kenmerken zoals formaat, kleur en kwaststreek worden daarbij  losgelaten. Zo ontstaan nieuwe werken die gebaseerd zijn op bekende schilderijen van kunstenaars als René Magritte, Melchior D’Hondecoeter, Francisco Zurbarán en Titiaan. In 2017 ontving Hendrix de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst.

Marleen Hartjes

Marleen Hartjes, educator, curator, kunstenaar en bovenal initiator van het inclusiviteitsprogramma bij Van Abbemuseum.

Marleen Hartjes is a museum education / mediation developer and as accessibility manager responsible for the Special Guests program at the Van Abbemuseum, museum of modern and contemporary art in Eindhoven (The Netherlands). The program is designed to enhance the museums accessibility and inclusion for everyone, regardless of any restrictions, gender, cultural background or handicaps. She developed various programs in cooperation with the constituencies, special tours, projects and additional services for blind, blind deaf and partially sighted visitors, visitors that are deaf or hard of hearing, non-mobile visitors, visitors with autism and visitors with aphasia, all of this next to the Alzheimer tours the museum already offered. Last but not least, she launched a museum app for the hospital based, with the inspiring stories from children about art works of the museum collection. To let them forget the world of hospitals and sickness to enter a world of possibilities and dreams. Two years ago a museum robot was implemented to the program by Hartjes to enable a visit for people who cannot attend the museum in person.

Jaring Dürst Britt

 Jaring Dürst Britt startte in 2015 in Den Haag samen met Alexander Mayhew galerie Dürst Britt & Mayhew, waarmee zij de afgelopen jaren deelnam aan diverse beurzen in binnen- en buitenland. Jaring was in het verleden werkzaam voor presentatie-instellingen Nieuwe Vide in Haarlem, Casco in Utrecht alsmede voor Den Haag Sculptuur. Momenteel is hij bestuurslid van de Nederlandse Galerie Associatie en was daarvoor acht jaar bestuurslid van De Zaak Nu, de landelijke belangenvereniging voor presentatie-instellingen.

Manuela Klerkx 

Manuela Klerkx is kunstagent en auteur. Na haar doctoraal in de Franse linguïstiek (1986) en de Filosofie (1992) koos zij voor een leven in de kunst. Gedurende twintig jaar werkte ze in toonaangevende galeries in België en Italië (1992-2003), en runde ze zes jaar haar eigen galerie in Milaan (2003-2009). Na zestien jaar in Milaan te hebben gewoond keerde zij in 2010 terug naar Amsterdam waar zij haar eigen kunstagentschap oprichtte, gespecialiseerd in het ondersteunen van kunstenaars, galeries en kunst gerelateerde organisaties en instellingen op artistiek, strategisch en zakelijk gebied. Daarnaast coacht zij kunstenaars met haar atelierbezoeken en workshops. In 2018 verscheen haar eerste boek; Ontroerend goed: van kunst kijken naar kunst kopen is een inspirerende en praktische gids over kunst kopen.

Robert Zandvliet

Robert Zandvliet

In de afgelopen vijfentwintig jaar heeft Robert Zandvliet een veelzijdig en consistent oeuvre ontwikkeld. Die diversiteit komt tot uiting in de keuze van het motief, maar ook in de manier van schilderen, in de mate van figuratie en abstractie, in het karakter van de penseelstreek en in het gebruik of misschien zelfs het vermijden van kleur. De samenhang tussen de werken heeft te maken met hun onderwerp. Vanaf het allereerste begin is Zandvliet gefascineerd door het medium schilderen. Als rode draad door zijn werk wordt het verlangen om het potentieel ervan te doorgronden op allerlei manieren gestalte gegeven.

Zandvliet gebruikt de traditie van het schilderen als leidraad. Naast traditionele genres als het stilleven, het landschap en de laatste jaren de menselijke figuur, kunnen ook specifieke werken van andere kunstenaars als vertrekpunt dienen. Of hij nu kiest voor een alledaags gebruiksvoorwerp, een ‘coulisse’-landschap, een ets van Rembrandt of een schilderij van Picasso, de motieven zijn geen doel op zich maar een middel om zich tot de schilderkunst te verhouden; aan zijn grammatica en vocabulaire, zijn picturale rijkdom, zijn welsprekendheid en energie.

Zandvliet opereert op het gebied tussen abstractie en figuratie. Dit is precies waar de schilderkunst volgens hem de kans krijgt om zich te ontvouwen en zijn ware diversiteit te onthullen. Het motief geeft het schilderij een fundament. Het zet aan tot de keuze van schilderkunstige middelen en mogelijkheden en blijft zo weerklinken in het uiteindelijke schilderij. Tijdens het schilderen wordt het beeld autonoom. Abstractie houdt de persoonlijke anekdote op afstand. De verf neemt het verhaal over. De ontwikkeling van Zandvliets oeuvre verloopt niet rechtlijnig. Men kan eerder spreken van cirkelbewegingen. In zijn zoektocht naar de puurste vorm verlegt Zandvliet regelmatig zijn focus. Nieuwe motieven leiden tot andere schilderkunstige uitdagingen en toegepaste artistieke oplossingen worden verder ontwikkeld of terzijde geschoven om opnieuw nieuwe ontdekkingen mogelijk te maken.

Na een periode waarin robuust aangebrachte zwarte gesso de boventoon voerde, keert de kleur in zijn recente werken in volle glorie terug. Zandvliets onderzoek naar de essentie van individuele kleuren leidde tot verschillende manieren om de verf aan te brengen. Opvallend in zijn recente schilderijen zijn de tactiliteit en subtiele nuances van het geschilderde oppervlak.

Zandvliet studeerde aan Constantijn Huygens, Christelijke Hogeschool voor de Kunsten in Kampen (1987-1992) (nu ArtEZ Art & Design Zwolle) en aan De Ateliers (1992-1994). Zijn werk was te zien in onder meer de Vleeshal (Middelburg), GEM (Den Haag), De Pont (Tilburg) en het Stedelijk Museum Amsterdam.

Robert Zandvliet – Wikipedia