Hoe verstild Dordrecht veranderde in een verregend Dordrecht.

Gewapend met fototoestellen en mobieltjes verzamelden we op 22 maart om 7 uur ’s morgens bij De Munt, om van daaruit een wandeling door Dordrecht te maken en een poging te ondernemen de sfeer van dat moment in onze tijd vast te leggen. Kijken of we nog iets konden vinden van de sfeer van weleer. De hele week was het droog met uitzondering van díe ochtend. Het plensde en buienradar of niet, het bleef regenen. Nu geeft een wegdek glimmend van de regen wel een mooi effect, maar het was natuurlijk niet helemaal de bedoeling.

Hier een filmisch verslag van Henk Nieboer

De Wijnstraat met leuke doorkijkjes naar het water, het Groothoofd met een doorkijk naar het drie rivierenpunt, waar een grijze lucht boven het water hing, de Damiatebrug met uitzicht op wat oudere schepen, de Vleeshouwersstraat eindigend bij de Lange Ijzeren brug met schitterend smeedwerk,  het Blauwpoortsplein met een mooi uitzicht richting Zwijndrecht, de Grotekerksbuurt en de Pottenkade en vervolgens de Groenmarkt met de oudste gevel in Dordt en verborgen achter Den Witten Haen, de oudste boom.

Allerlei fraaie plekken werden gefotografeerd. Hierin bijgestaan en geadviseerd door Huib Kooyker, een beroepsfotograaf.

Na al die regen en een wandeling van twee uur waren we wel toe aan een lekker ontbijt en dat stond dan ook klaar in De Munt. Hier konden we ook de schilderwerken bewonderen, gemaakt door leerlingen van Studio 76, met hetzelfde thema en de foto’s van Huib bekijken. Tja en dan vraag je wel af, moet ik mijn plaatjes nog insturen voor die wedstrijd, maar wij zien ze graag komen. Binnenkort hoort u wie uiteindelijk het mooiste plaatje geschoten heeft.

De winnende foto: Voorstraathaven gezien vanaf de Pelserbrug

De winnares Mieneke de Zeeuw