Uit het Depot (5)
Wim Schuhmacher, Zittende vrouw met rode mantel (Melitta in landschap), 1929-1930 VBL/88 Dordrechts Museum, bruikleen RCE, 1960 (verzameling Van Bilderbeek)
In de grote verscheidenheid van een museaal depot zijn altijd bijzondere vondsten te doen. In dit geval zijn dat enkele schilderijen van de Amsterdamse schilder Wim Schuhmacher (1894 – 1986), die zijn belangrijkste werken – in een heel apart idioom- in het interbellum maakte.
Hij wordt gewoonlijk tot de zogenaamde magisch-realisten gerekend, waartoe ook Raoul Hynckes, Pyke Koch, Dick Ket en Carel Willink behoorden. ‘Deze kunsthistorische rangschikking gaat voorbij aan het strikt persoonlijke avontuur dat de schilderkunst voor de autodidact Schuhmacher inhield’*.
Het Dordrechts Museum bezit drie schilderijen van Wim Schuhmacher.
- Vrouw met rode mantel (Melitta in Landschap), echtgenote van Schuhmacher en in 1930 op Corsica ontstaan, doek 101 x 81,2 cm
- Liggend naakt in duinen, 1935, doek 50,3 x 75,3 cm
- Meteora, Griekenland, 1955, doek 54,2 x 81,4 cm
Schuhmacher schilderde landschappen, portretten en stillevens. De zilvergrijze toon, die een vervreemdende sfeer aan zijn landschappen geeft, wordt door de schilder uit de natuur verklaard. ‘In het zuiden ontdekte hij, naar eigen zeggen, ‘het licht’en trof hij in het bestorven grijs van door de zon geblakerde materie zijn favoriete kleuren aan’*.
afbeelding: plein in Saou en Gezicht op Baska.
Hij werd wel de meester van het grijs genoemd maar beter is de kwalificatie meester van het zilveren licht zoals zijn collega Nicolaas Wijnberg hem in 1991 kenschetste.
*Ontleed aan de monografie Wim Schuhmacher, de meester van het grijs, door Jan van Geest, Arnhem, 1991.
J. de G.
Organisatie, Janine van Zoest, Bestuurslid PR