Buitenkunst

Hedendaagse kunstenaars maken imposante thematische muurschilderingen op kale, vaak lelijke plekken in de binnenstad. Taal, identiteit en gastvrijheid worden vanuit Ode aan Synode door gerenommeerder kunstenaars verbeeld. 17 november werd de eerste muurschildering van Ton Kraayeveld onthuld op het Energiehuis, de komende maanden ziet u schilderingen komen op het Achterom, het Sint Sura plein en elders.

Muurschilderingen o.a. gebaseerd op Jacob Cats zijn te zien in de Vogelbuurt. Begin op de hoek Aalscholverstraat/ Halmaheiraplein en loop de wijk in. De gedichten van Vader Cats, pensionaris van Dordrecht van 1623 tot 1636, worden op diverse plekken voorgelezen, de bibliotheek heeft een tegeltjes wedstrijd waaraan u mee kunt doen.

Van 18 t/m 28 november wordt er gewerkt vanuit de uitvalsbasis Dordtse Skills /DS17, Reaumurstraat 8, Dordrecht aan een buitententoonstelling die wordt ingericht op basis van de uitkomsten van een nieuwe internationale topontmoeting. Voor deze bijeenkomst komen vier en twintig (inter)nationale kunstenaars uit binnen en buitenland (waaronder onze partnersteden). Loop gewoon eens binnen en ervaar.

Klank en beeld

zie ook www.synode400.nl

Het Toonkunstkoor Dordrecht zingt op zaal. Midden in de tentoonstelling Werk, Bid & Bewonder brengen zij 25 november om 14.30uur een miniconcert, met werken van componisten uit de tijd van de Synode. Meer van Sweelinck en kornuiten kunt u op 1 december 20.00 uurhoren in de Augustijnenkerk.

De Grote Kerkheeft tijdens de Synode een grote rol gespeeld. Cor Ardesch gaat in klank en woord In een reeks van vijf concerten met lezing door de Synode geschiedenis. Vanaf 1 decemberelke eerste zaterdag van de maand om 16.00 uur.

Sweelinck in een verdeeld Nederland, gezongen door het Drechtsteden Bachkoor klinkt op 15 februari om 20.00 uur in de Trinitatuskapel.

The Movies heeft gedurende de hele 180 dagen regelmatig films waarin aandacht voor Synode en bijbehorende thema’s geprogrammeerd.

15 november – mei 2019: Over kerkelijke en politieke strijd is niet alleen veel geschreven door voor- en tegenstanders, maar werden zowel door rekkelijken, preciezen en roomsen spotprenten uitgegeven. In het Dordts Patriciershuis Museum aan de Maas, Wolwevershaven 9, wordt een collectie van deze boeiende prenten tentoongesteld.

Variaties in stadswandelingen

U loopt langs de belangrijkste Synode locaties en komt in de toelichtingen meer te weten over de Dordtse Synode en de gevolgen voor stad en land. Prof. Dr. F(red) A van Lieburg schreef de inhoudelijke basis voor de route. Er zijn begeleide wandelingen met de VVV en het Gilde/Augustijnenhof. Met de speciale gratis Synode wandeling kunt u zelf op pad gaan, deze is te verkrijgen bij Intree Dordrecht en in Dordrechts Museum. Er zijn onderweg horeca gelegenheden om te rusten en winkels waar Synode producten te koop zijn.

Synode 5D is een tijdreis waarin u het Dordrecht van 400 jaar geleden beleeft. De virtuele omgeving biedt u met (klein)kinderen de mogelijkheid met telefoon, op tablet of thuis achter de pc het Dordrecht van vroeger te beleven.

Opnieuw een slag geslagen

Bijna vierhonderd jaar geleden vervaardigde Wilhelm Gerrits van Bylaer, sinds 1617 stempelsnijder aan de Munt van Holland te Dordrecht, een penning voor een belangrijke religieuze en politieke gebeurtenis in de geschiedenis van de nog jonge Republiek, de Dordtse Synode. Dit internationale congres moest een einde maken aan de godsdiensttwisten die de protestantste kerk teisterden en tevens aan de politieke tegenstellingen tussen stadhouder Prins Maurits en raadspensionaris Johan van Oldenbarnevelt. Het werd een bekende penning die sporadisch nog te zien is.

Figuur 1: De oorspronkelijke synodepenning door Bylaer

Precies 400 jaar later viert de stad dit jubileum onder de noemer Ode aan de Synode met een breed publieksprogramma. Ter gelegenheid hiervan is een speciale herdenkingspenning geslagen. De stad Dordrecht vroeg professionele Dordtse kunstenaars een eigentijds ontwerp te maken waarin de hedendaagse beleving en impact van de Synode verbeeld wordt. De keuze van de jury viel op de penning ontworpen door de Dordtse kunstenaar en ontwerper Theun Okkerse. Hij maakte een eigentijdse versie van het exemplaar dat tijdens vergadering van 1619 aan iedere deelnemer werd uitgereikt.

Zijn ontwerp werd gekozen uit drie uitgewerkte ontwerpen(short list) van de in totaal 15 ingediende schetsen.

Wat zien we?

“Twee zichtpunten vormen de basis van het penningontwerp. Okkerse gunt ons met zijn penning een blik op het hemelse en aardse. We zien een groep mannen in lakense pakken druk in gesprek terwijl enkele vrouwen toekijken. Zij beschouwen het hemelse en weten zich gedragen door de naam van God die in Hebreeuwse letters onder hen staat afgebeeld. Het gezichtspunt is vanaf de onderkant, alsof we door een glazen plafond kijken. Deze transparante ovaal bevindt zich ook aan de keerzijde van de penning, maar nu is de blik vanaf de hemel naar beneden gericht waar Dordrecht zich aan het water uitstrekt. De stad staat hier symbool voor het Nederland van nu. Het leven van de Nederlanders – identiteit, cultuur en taal – is mede bepaald door wat er in de Synode werd besloten.

De oude en de nieuwe penningen kunt u zien op de tentoonstelling ‘Werk, Bid en Bewonder’.

Figuur 2: De synode penning 2018 door Theun Okkerse.

De penning is 45 mm. in diameter en de voorlopige oplage betreft 500 stuks in brons, 25 in zilver en 3 in goud. De penning is te koop in het Dordrechts Museum, de Grote Kerk en bij de VVV.

Geesken Bloemendal- ter Horst

De Scheffer

Kim van Norren Schefferwinnaar 2011

Kim van Norren, winnaar De Scheffer 2011
And there is no space, but there's left and right

Zomerbericht 2015

Dijkhuis van Albert Zwaan

De Scheffer

Charlotte Dumas Schefferwinnaar 2008

In de tentoonstelling - Graag gezien- werd haar foto gecombineerd met een schilderij van vroeger.