Bahlmann mode is een begrip in Dordrecht en inmiddels ook ver daarbuiten. Het familiebedrijf bestaat al sedert 1883 en is gevestigd aan de Voorstraat. “De jonge vrouwen van toen komen nog steeds en nemen hun kleinkinderen mee. Drie generaties, dat is toch heel bijzonder. Daarom vinden wij het belangrijk dat ons team bestaat uit medewerkers van diverse leeftijden met allen een grote passie voor het modevak. Het is voor de klant heel prettig om door een medewerker geholpen te worden met wie zij een “klik” heeft.” 

Kunnen jullie iets meer vertellen over de geschiedenis van Bahlmann mode? 

De wortels van Bahlmann & Co liggen vanaf de 19e eeuw in Duitsland. Bahlmann was van origine een manufacturenzaak, waar stoffen, garen en knopen werden verkocht. Steeds meer kwam het accent op confectie te liggen en groeide het bedrijf uit tot een keten. Sedert 1821 vestigde Bahlmann zich ook in Nederland en richtte zich op dameskleding. 

“Wij, de Van Buchems, kwamen in beeld toen onze opa, Toon van Buchem,bedrijfsleider werd. Bahlmann had geen opvolgers, daarom werden filialen verkocht. Toon besloot de zaak in Dordrecht over te nemen en vanwege zijn verdiensten bij de verkoop van de filialen mocht hij als dank de naam Bahlmann blijven gebruiken. En geen denken aan dat wij die naam veranderen, wij zijn er trots op en de naam is al bij drie generaties bekend.” 

Sinds 1985 is Kees van Buchem eigenaar van de zaak. Zijn zus Yvonne is al ruim 30 jaar werkzaam bij het familiebedrijf. Inmiddels maakt ook de vierde generatie , de dochters van Kees, Isabelle en Lisette, deel uit van het team van 14 medewerkers. 

op de foto: van links naar rechts: Afra, Yvonne, Yvonne, Isabelle en Marianne 

Jullie hechten aan advisering van jullie klanten en verkopen meer dan 60 merken. Daarnaast zorgen jullie ook voor verjonging van de collectie, ieder seizoen opnieuw. Hoe pakken jullie dat aan? 

“ Je moet je verdiepen in de wensen van de klant om haar optimaal van dienst te zijn, waarbij het heel belangrijk is om zichtbaar te zijn en te blijven. Het stopt niet met het in de winkel hangen van de volgende collectie. Wij hebben een uitgebreid klantsysteem met de aankopen per klant. Zo weten wij waar de interesse van de klant ligt. Via email ontvangen zij digitale nieuwsbrieven waarin wij hen op de hoogte brengen van de laatste nieuwtjes.” 

En dan natuurlijk de sociale media, een taak die Lisette op zich genomen heeft. Ook hier de laatste trends, die door medewerkers geshowd worden op Facebook en Instagram. Dat geeft een persoonlijk tintje. De geheel vernieuwde webshop, die door Isabelle up to date wordt gehouden zorgt voor marktverbreding en trekt klanten aan door het hele land. Veel van deze klanten weten ook de weg naar de winkel te vinden. 

Verder organiseren regelmatig evenementen zoals een ontbijtbijeenkomst, een high tea of een vrijdagmiddagborrel . Mannequins showen dan de collectie. 

Jullie zijn sponsor van de Vereniging Dordrechts Museum ( VDM). Welke beweegredenen hadden jullie daarvoor? 

We vinden het belangrijk dat in een historische stad als Dordrecht aandacht is en blijft voor kunst en cultuur. Wij dragen daar graag via deze sponsoring ons steentje bij. 

Lisette en Isabelle dragen zorg voor verjonging van de collectie en aansluiting met hun generatie. Ook VDM wil graag aansluiting zoeken bij de jongere generatie en jongere leden aantrekken. 

Hebben jullie tips hoe we dit kunnen aanpakken? 

“Oei dat is een moeilijke vraag” aldus de dames. 

Het is volgens ons belangrijk dat er interactie is, beleving en beweging, dat er iets te doen is naast het bezichtigen. Misschien is dat een idee, naast hetgeen het museum doet om jongeren te betrekken bij wat het te bieden heeft. Als je belangstelling weet te wekken, dan zijn ze wellicht op enig moment geneigd tot een lidmaatschap van de Vereniging. Maar zorg vooral dat je zichtbaar bent en blijft.

Helly Buursma, VDM commissie PR

Meer kunst in beeld

Seizoensbericht

Herfstbericht 2024

Uitgelicht

Nader bekeken – Pyke+Koch

De Scheffer

Scheffer 2024 Publieksfavoriet – Abul Hisham