Home > Activiteiten > Een monument voor BKR Gorcums Museum

16 september 2021
14.00 uur
€. 7,=

Afbeelding boven: Lotti van der Gaag – Danse japonaise dun ciel.  foto-Margareta-Svensson

Onder deze titel organiseert het Gorcums museum een tentoonstelling over de beeldende kunstenaarsregeling, ofwel de BKR. In Nederland was de BKR ofwel de Contraprestatie jaren een begrip.
Kunstenaars die niet van hun werk konden rondkomen, kregen een tijdelijk inkomen, maar moesten in ruil daarvoor kunstwerken afstaan. Zo’n 38 jaar heeft deze regeling bestaan, maar de overheid vond haar te duur en heeft deze in 1987 afgeschaft.

Aangezien in september alle ogen en werkzaamheden verder gericht zijn op Cuyp en Elisabeth en de vloed hebben we bedacht de leegte te vullen met een bezoekje aan het museum in Gorinchem. Wij kondigden dit tripje al aan in het zomerbulletin en we zijn er in geslaagd een middag te reserveren voor VDM. Donderdagmiddag 16 september is voor ons gereserveerd.

U wordt geacht zelf het reisje naar Gorinchem te maken, per trein, per auto of per fiets. In het museum laten we ons rondleiden en bekijken we het werk van toch niet de minste kunstenaars die via de BKR een deel van hun werk hebben kunnen slijten. Meestal hangt dat werk in depots, maar in samenwerking met de Rijksdienst van het Cultureel Erfgoed is het museum erin geslaagd een mooie tentoonstelling samen te stellen, met werk van kunstenaars als Corneille, Lucebert, Jan Wolkers, Marlene Dumas en vele anderen. Bovendien is er een aparte zaal ingericht voor Gorinchemers die BKR hebben ontvangen.

Vanaf station Dordrecht vertrekken er ieder uur vier treinen richting Gorinchem, om het kwartier. Daar bedraagt de loopafstand ongeveer 12 minuten. Trouwens het stadje is de moeite waard voor een wat uitgebreider bezoek.

We spreken daar af dat we om  twee uur in het museum zijn.

Aanmelden op de bekende manier via de site en overmaking van 7 euro op rekeningnr. NL16INGB0003395896 ovv uw lidnr en Gorinchem.

Afbeelding: Corneille-Vis-1950.-Collectie-Stedelijk-Museum-Schiedam

• Restauratie Cuyp dankzij VDM-Restauratiefonds (film)