Home > Activiteiten > De Meest Eigentijdse Schilderijen Tentoonstelling

4 juli 2018
15.30 uur
€. 5,=

Voor het verslag van deze activiteit klikt u hier

Dood en leven van de schilderkunst

Begin juli wordt de tentoonstelling onder bovengenoemde titel geopend, met de nadruk op meest eigentijds. Schilderijen hebben misschien wel een grote betekenis op de kunstmarkt, maar zeker de moderne schilderkunst neemt op grote internationale tentoonstellingen een zeer bescheiden plaats in. Ook in musea is deze trend waar te nemen. Zeker als het gaat om Nederlandse kunstenaars.

Op deze tentoonstelling zullen werken van 28 levende Nederlandse schilders te zien zijn. Bekende en minder bekende kunstenaars uit verschillende generaties krijgen nu de gelegenheid hun werk te tonen. Kunstenaars die er voor kiezen om in de vorm van schilderijen hun betrokkenheid bij wat er in de wereld gebeurt te tonen, of er voor kiezen de esthetische kant van een schilderij te benadrukken.

Het Dordts museum omarmt sinds jaar en dag de schilderkunst van zes eeuwen en daarbij past het werk van deze moderne schilders. Naast alle moderne vormen van kunst, als foto’s, video en internet moet juist de moderne schilderkunst gekoesterd worden.

Wij krijgen hier een voorproefje van op 4 juli. Op die dag geeft Gerrit Willems, conservator moderne kunst en samensteller van de tentoonstelling een inleiding over het tot stand komen van de tentoonstelling en zijn visie op de moderne schilderkunst in het algemeen onder de titel ‘de dood of het leven van de moderne kunst’. Hij laat daarbij beelden zien en neemt ons daarna mee naar de tentoonstellingszaal. Daar lopen we op eigen gelegenheid rond en vergezelt Gerrit Willems ons om desgevraagd toelichting te geven bij enkele werken. Een ultieme gelegenheid om kennis te maken met deze moderne werken.

Afbeelding boven: Morgan Betz, Untitled, big collage

Afbeeldingnaast tekst: Emo Verkerk – Belle te Scheveningen – 2014

en Fons Haagmans – Michael Jacksons rhinestone handglove- 2013

Woensdag 4 juli 15.30 uur De Meest Eigentijdse Schilderijen Tentoonstelling

Lezing in de Schoumanzaal. Deelname € 5,-. Aanmelden via de knop ‘meldt u zich aan’ op deze pagina, onder vermelding van uw lidnummer en ‘lezing M.E.S.T.’

Uw aanmelding wordt definitief als u uw bijdrage hebt overgemaaktop bankrekeningnummer NL16INGB0003395896. Vermelding: naam van de activiteit en uw lidnummer. Op de VDM pas staat uw lidnummer en of het om een enkele dan wel een duo-pas is.

• Lentebericht 2018

Jacob Gerritsz. Cuyp Tulpenbed 1638