Terug van de zoektocht naar Jongkind

Dagen na hun terugkeer uit Frankrijk zijn de reizigers nog steeds een beetje duizelig van alle indrukken die zij tijdens hun vierdaagse excursie opdeden. De perfecte voorbereiding van de reiscommissie zorgde voor de basis van een reis met bijna alleen maar hoogtepunten. Hun programmaboekje staat elders op de site, een aanrader voor wie ons na wil reizen. In het volgende kwartaalbericht komt een uitgebreider verhaal, hier alvast enkele indrukken en een foto-impressie:

1. Een bijzonder hartelijke ontvangst bij de Fondation Custodia door de bevlogen vertellende directeur Ger Luiten, die schilderijen van de muur haalde en hangend over de trap toonde aan degenen die niet dicht genoeg bij konden komen. Hij leerde ons het woord ‘lipstick sunrise’ en toverde een reeks adem benemende aquarellen van Jongkind te voorschijn, die straks ook in Dordrecht te zien zullen zijn.

2. De panorama schilderingen die Monet maakte in zijn tuin in Giverny, te zien in de Orangerie van de Tuilerieën, door Clemenceau speciaal voor hem gebouwd. Alle seizoenen komen langs, je waant je midden in de vijver met al die kleurenpracht om je heen.

3. Musée Marmottan Monet bracht uiteraard heel veel Monet, maar ook enkele Jongkinds, in een huis dat beladen lijkt met de geschiedenis van het Second Empire van Napoleon III. We beginnen hier het verband te zien tussen de schilders Boudin, Monet, Jongkind en anderen.

4. ’s Middags breekt de zon door en treffen we de tuin van Monet en zijn huis aan in de kleuren van de naderende herfst. De zon breekt door en we kunnen ons helemaal voorstellen hoe Monet hier leefde, werkte en vrienden ontving. Het begrip ‘een tweede huis in Frankrijk’ krijgt hier een extra dimensie. Wie wil zoiets nu niet?

5. Vanuit ons hotel in Honfleur kijken we uit het raam van onze kamers uit over de haven. Dit is een beeld dat zo vaak geschilderd is, zowel door Jongkind als door Boudin en vele andere. Zoals wij onze camera’s grijpen en het moment proberen vast te leggen, werkten zij met hun verf en penselen. Steeds opnieuw proberen het ultieme moment te grijpen met de juiste lichtval en de perfecte kleurschakering.

6. Het Musée André Malraux heeft een tentoonstelling over de opgaande zon, vereeuwigd door tal van schilders, waaronder het meest beroemde stuk: Impression Soleil Levant van Monet, dat uitgeleend was door Marmottan. De lijn wordt hier doorgetrokken vanaf Turner via Boudin en Monet naar Dufy. Jongkind vinden we hier vier keer in de vaste collectie, naast Kees van Dongen en andere Hollandse meesters. Wat Scheffer betekende voor Dordrecht betekent Boudin hier: maar liefst 300 schilderijen liet hij na aan dit museum, waarvan een hele wand een indruk geeft.

7. De andere helft van de collectie van Boudin ging naar Musée Boudin in Honfleur, dat we zondag als laatste aandeden. Ook hier beschikken ze over enkele Jongkinds, waarvan er één al op weg was naar Nederland voor onze tentoonstelling.

En dan hebben we het nog niet gehad over alle indrukken onderweg: hoe we dwaalden door de straatjes van Honfleur en uitkeken over de haven en het stadje vanaf het hoogste punt in de omgeving. Hoe de chauffeur in Parijs de bus door veel te krappe straatjes loodste om ons op een goede plek te kunnen afzetten. Hoe we genoten van voortreffelijke maaltijden, goede bedden en een prima sfeer tussen geestverwanten. Bij ons vertrek vanaf het Halmaheiraplein nodigde voorzitter Jasper Meijer ons uit onze ervaringen te delen met de thuisblijvers. Hierbij onze eerste indrukken. Er komt nog meer!

De Scheffer

RaQuel van Haver wint De Scheffer 2017