De kunst van het borduren

Ons zomeruitje 2018 brengt ons naar de tentoonstelling Voor de draad ermee in het Gorkums Museum. Na de koffie krijgen we een boeiende lezing en uitleg op zaal van Gijs Brand.  De mooiste creaties krijgen we te zien: antieke liturgische gewaden en topstukken uit o.a. de Turkse, Griekse, Irakese en Syrische cultuur. Ook 12 beeldend kunstenaars laten werk zien waarin borduurtechnieken worden gebruikt. Zij tonen dat borduren, op het allerhoogste kunstzinnige niveau toegepast, tot spectaculaire resultaten kan leiden.

Tenslotte  zien we geborduurde werken van leden van de borduurvereniging Merkwaardig met het thema Hollands Glorie.

Na de lunch in Metropole lopen we onder leiding van Henk Nieboer over de stadswal van vestingstad Gorcum. Hij verteld heel aanstekelijk en enthousiast over zowel de achtergronden van de historische gebouwen als over het mooie natuurschoon dat Gorkum omringt.

Het was met andere woorden een prachtige dag.

Verslag activiteit

Bezoek aan restauratie atelier van het Dordrechts Museum op 26 januari 2018