RaQuel van Haver

De schilderijen van RaQuel van Haver (1989, Bogota, Colombia) laten scènes zien uit het dagelijks leven aan de randen van de samenleving. Ze toont de wereld van de straat en de subcultuur. Jongeren in de Bijlmer, waar ze haar atelier heeft, prostituees in de drinkhallen in Zimbabwe, straatjeugd in Lagos. Van Haver zoekt be­wust die plekken op om er te werken en er verslag van te doen. Ze weet die wereld en haar betrokkenheid daarbij indringend over te brengen, vaak met grote doeken. Gerrit Willems conservator moderne en hedendaagse kunst legt uit waarom het werk van RaQuel van Haver zo goed in de collectie past: “Ons museum laat zes eeuwen schilderkunst zien. Met haar werk bewijst RaQuel dat de schilderkunst springlevend is. En dat een kunstenaar zijn of haar betrokkenheid bij de wereld, indringend kan uitdrukken in het medium schilderen”.

Overzichtstentoonstelling De Scheffer 2003 - 2015

In het kader van het 175 jarig bestaan van de Vereniging Dordrechts Museum en het Dordrechts Museum is er, aansluitend op de solotentoonstelling van RaQuel van Haver, een over­zichtstentoonstelling samengesteld met werk van voorgaande winnaars: Kim van Norren, Joost Krijnen, Frank Ammerlaan, Elspeth Diederix en Charlotte Dumas.

De Schefferprijs

De prijs wordt mogelijk gemaakt door het Schefferfonds dat dankzij legaten van de in Dordrecht geboren kunstenaar Ary Scheffer (Dordrecht 1795 – Argenteuil 1858) en zijn familie kon worden opgericht. De Vereniging Dordrechts Museum geeft in­vulling aan hun wens om jonge talentvol­le kunstenaars te ondersteunen.

De expositie De Scheffer is nog, inclusief de aangekochte werken, tot en met 15 april te zien in het Dordrechts Museum.

Noot voor de redactie:

Voor extra informatie contact opnemen met Linda de Jongh, communicatie Dordrechts Museum, 078-7705319/06-3382080.

Beeldcredit: RaQuel van Haver, Hookers in Toilets, Dancehall version explicit, 120×120

olieverf, hars, houtskool, kool, gel, teer, haar, gips, klei, karton, plastic, as op jute, 2016, Dordrechts Museum

Foto: Ruud Baan

Uitgelicht