Eleazar Swalmius, Rembrandt van Rijn, 1637. Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen.

De tentoonstelling Werk, bid en bewonder is nog maar net begonnen en bevat heel wat werken die voor wat extra aandacht in deze rubriek in aanmerking zouden komen. Met dit portret van de contra-remonstrantse predikant Eleazar Swalmius hebben we wel weer een heel bijzondere parel in huis: een Rembrandt in rustige tinten, mooi uitgelicht, van een vriendelijke man. Toch hoorde hij bij de strenge richting die zich tijdens de Dordtse Synode verzette tegen de Remonstranten. Waarschijnlijk komt dat door zijn achtergrond als zoon van een Vlaamse vluchteling, die net als vele andere calvinisten om het geloof naar Engeland was uitgeweken voor de vervolgingen onder Alva. Liever kiezen voor een leven als vluchteling dan iets afdoen aan je principes – het zijn niet de meegaande types die zo’n route kiezen. Deze vader werd in 1580 predikant in Rhoon, dat bij de classis van Dordrecht hoorde. Eleazar was de jongste van vier zonen. Zijn broers heetten Arnold, Hendrik en Carel. Zou de keuze van een Bijbelse naam voor nummer vier duiden op een verinniging van het geloof van de ouders? Of waren er geen familieleden meer die nog vernoemd moesten worden? In elk geval is de vernoeming naar een oudtestamentische priester vast als een aanmoediging bedoeld geweest. Eleazar werd net als zijn broers Arnold en Hendrik predikant. Hij diende de kerk in Poortudaal, Hoogvliet, Schiedam, Utrecht en tenslotte in Amsterdam. Daar nam hij deel aan de disputen tegen de Remonstranten en vandaaruit nam hij deel aan de Synode in 1618/19. In 1637 liet hij Rembrandt dit mooie portret schilderen. Een kostbare opdracht, kennelijk had hij het financieel breed genoeg. In 1652 stierf hij, 70 jaar oud. Hij werd begraven in de Oude Kerk.

Marijke van Vliet

Seizoensbericht