RaQuel van Haver (1989, Bogota, Colombia) is in 2012 afgestudeerd aan de HKU in Utrecht afdeling Fine Arts. In 2012 en 2013 werd zij genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. Ze exposeerde al menigmaal in binnen- en buitenland. Haver’s schilderijen bieden snapshots van het dagelijkse leven in Amsterdam Zuid-Oost of vergelijkbare plaatsen waar de kunstenaar eerder werkte. Haar schilderijen zijn vaak monumentaal.

De inzendingen werden beoordeeld door een jury bestaande uit: Maria Schnyder, conservator De Pont museum Tilburg, Gerrit Willems, conservator moderne en hedendaagse kunst Dordrechts Museum, Ton Kraayeveld, beeldend kunstenaar en Ada van de Vijver – Hobijn, beeldend kunstenaar.

De jury was geraakt door de authenticiteit en de volwassen attitude van de pas 29-jarige vrouw en motiveert haar keuze als volgt: “Het werk van Raquel van Haver is in alles een reactie op de buitenwereld. De wereld waarin ze verkeert en waarmee zij zich als persoon verbonden voelt. Kolossale opgebouwde doeken, reliëfs zwaar van teer en touw en verf, met grote figuren die uit die verf naar voren komen. Prostituees in de drinkhallen in Zimbabwe, straatjeugd in Lagos, figuren uit de Bijlmer waar haar atelier is. Ook de kleine werken zijn reliëfs, met overtuigende portretten van de modellen van de straat. Ze zoekt het gevaar op, werkt op locatie. Weet haar wereld en betrokkenheid daarbij indringend over te brengen”.

De solotentoonstelling van RaQuel van Haver is vanaf 31 oktober t/m 15 april te zien tegelijkertijd met de overzichtstentoonstelling De Scheffer. In deze expositie, die is samengesteld ter gelegenheid van het 175 jarige bestaan van de Vereniging Dordrechts Museum en het Dordrechts Museum, is werk te zien van voorgaande winnaars van deze beeldende kunstprijs. Met oud en nieuw werk tonen Kim van Norren, Joost Krijnen, Frank Ammerlaan, Elspeth Diederix en Charlotte Dumas het belang van stimuleringsprijzen als De Scheffer.

Meer kunst in beeld

Genomineerden de Scheffer 2017