De laatste maanden van deze Dordtse mijlpaal zijn begonnen. Er staat nog veel te gebeuren.

Vanaf 8 maart kunt u deelnemen aan Gast!, een theaterproject over het thema gastvrijheid in Dordrecht toen en nu. De voorstelling wordt gespeeld in Hotel Bellevue, naast de beroemde Groothoofdspoort waar vele synode bezoekers aan kwamen.

Vrijdag 15 maart 16.00: ‘Een Roze Ode aan de Synode’ georganiseerd in de Grote Kerk in Dordrecht. Het programma heeft als centrale vraag ‘Hoe gastvrij zijn wij?’ en bestaat uit drie onderdelen: een LHBTI-Congres waarbij het woord o. a gevoerd wordt door Emancipatie-minister Ingrid van Engelshoven en burgemeester Wouter Kolff, een benefietdiner en een thema-avond. Gespreksleidster: Jacobine Geel.

Geluk op 13: We zoeken, net als 400 jaar geleden, naar antwoorden op maatschappelijke en zingevingsvragen. Studenten van het Da Vinci College en HBO Drechtsteden gaan langs bij stadgenoten die op huisnummer 13 wonen, en stellen de bewoners ervan de vraag: Wat maakt u gelukkig en wat heeft u geluk gebracht? Woensdag 20 maart worden de uitkomsten van dit onderzoek in Kunstmin gepresenteerd.

In maart begint een internationaal uitwisselingsproject van het Dordtse Insula College en de Western Christian High School (Hull, Iowa, USA). Het Dordrechts Museum is betrokken en geeft via Werk, Bid en Bewonder de informatie. De leerlingen gaan op beide scholen concreet aan de slag met elkaar en vertalen hun visie op Synode in een gezamenlijk kunstwerk. Het kunstwerk wordt tentoongesteld in beide steden: in Dordrecht opent de expositie op 17 april 2019 in het Onderwijsmuseum.

Witte donderdag 18 april 2019: Dordrecht vormt het decor voor The Passion. The Passion past naadloos bij de viering ‘Ode aan de Synode’. De Nederlandse taal zorgt ook bij The Passion voor een verhaal voor iedereen.

10 mei: Energiehuis: de première van De Synode, een opera die handelt over gewone Nederlanders ten tijde van de Dordtse Synode. Vanuit ‘de Koopman en de Dominee’ van de jonge componist Jan-Peter de Graaff wordt de impact van de politieke en religieuze twist op het alledaagse leven van gewone mensen ten diepste voelbaar. Lees op de site van Hollands Diep over de context programma’s.

Het Nationaal Onderwijsmuseum werkt met anderen samen in een Kindersynode met een gevarieerd programma voor het primair onderwijs. In de animatiefilm Sanne’s Synode komen verschillende thema’s aan bod waar de kinderen over vergaderen en waar u ook thuis met uw (klein) kinderen over kunt praten of in de musea naar kunt kijken. Op 12 juni vindt de finale bijeenkomst plaats van de Kindersynode en is er de overhandiging van het ‘document/resultaat’ aan wethouder Sleeking.

En ook nog in maart-april- mei:

-Op zoek naar dé Dordtse Tegelwijsheid. De Bijbel werd tijdens de Dordtse Synode voor het eerst in het Nederlands vertaald. Die gebeurtenis heeft veel invloed gehad op de Nederlandse taal. Uitdrukkingen, spreekwoorden en zegswijzen, die u misschien ook wel eens gebruikt, zijn hier voor het eerst vanuit het Hebreeuws en Grieks vertaald. Via www.detegelvandordt.nl kunt u wijsheid indienen, delen of op een echte tegel bestellen.

-15 april begint Joram Roukes aan zijn muurschildering aan het Achterom, zijkant van de parkeergarage/Albert Heijn. Begin mei start Lucia Alonso haar muurschildering op een nog onbekende locatie.

– 6 mei: het Canones congres met de kerkelijke afsluiting in de Grote Kerk waar Dordtse middelbare scholen, kerken, musea en stadsgidsen in een totaalprogramma stil staan en debatteren over de Dordtse Leerregels 400 jaar geleden en de actuele herhaling in 2019. (gratis).

‘Wandel naar de Synode’, De TV- documentaire is in maart klaar en wordt uitgezonden op TV West, TV Rijnmond en RTV Dordrecht.  11-26 mei is er een bijbehorende expositie in de foyer van Pictura.

– vrijdag 24 mei 2019 24 mei vindt De Uitdaging plaats in het Energiehuis. To Be cultuurcentrum, Bibelot en de Popcentrale gaan met middelbare schoolleerlingen de thema’s rondom de Synode verwoorden, verklanken en verbeelden.

Op de website www.synode400.nl kunt u alles lezen over 400 jaar Dordtse Synode.

Heel voorzichtig loopt de stad al warm voor 2020, het jaar waarin we stil staan bij 800 jaar stadsrechten. Hebt u, of een organisatie waar u bij betrokken bent, ideeën? Laat ze me weten.

Geesken Bloemendal – ter Horst

De Scheffer

Kim van Norren Schefferwinnaar 2011

Kim van Norren, winnaar De Scheffer 2011
And there is no space, but there's left and right

Zomerbericht 2015

Dijkhuis van Albert Zwaan

De Scheffer

Charlotte Dumas Schefferwinnaar 2008

In de tentoonstelling - Graag gezien- werd haar foto gecombineerd met een schilderij van vroeger.