De tentoonstelling Kees Verwey en zijn idolen is gewijdaan een van Nederlands meest vaardige en veelzijdige moderne kunstenaars én de kunst van zijn idolen, door wie hij zich liet inspireren. Van George Breitner, Floris Verster, Edouard Vuillard, Pablo Picasso, Karel Appel en andere grootheden uit de schilderkunst is werk te zien in de tentoonstelling.

De expositielaat zien hoe de schilder telkens weer geïnspireerd raakte door het werk van anderen. Met enthousiasme stortte hij zich op verschillende technieken, onderwerpen en kleuren en verwerkte die tot zijn eigen stijl. Het plezier van het schilderen staat daarbij centraal en daagt de bezoekers uit tot kijken en vergelijken.

Kees Verwey groeide op met de culturele voorhoede van begin 20steeeuw om zich heen. Architect H.P. Berlage en dichter Albert Verwey waren familie van hem. De traditionele schilder H.F. Boot gaf hem les. Floris Verster en George Breitner inspireerden hem tot een eigen benadering, die duidelijke overeenkomsten vertoont met het Amsterdams Impressionisme. Ook de Franse impressionisten, zoals Edouard Vuillard, trokken zijn aandacht.

Na de Tweede Wereldoorlog brak voor Verwey een periode van experimenteren aan. Gegrepen door de compleet nieuwe kunst van de CoBrA-groep begon hij andere kwaststreken en fellere kleuren te gebruiken. Schilderijen van kleurrijke dieren kenmerken deze periode; abstract maar nog wel herkenbaar.

Zo toont de tentoonstelling Kees Verwey en zijn idolen bijna een eeuw lang leven in het teken van de schilderkunst, waarin Verwey een geheel eigen stijl ontwikkelde tussen traditie en vernieuwing in.

De Scheffer

Kim van Norren Schefferwinnaar 2011

Kim van Norren, winnaar De Scheffer 2011
And there is no space, but there's left and right

Zomerbericht 2015

Dijkhuis van Albert Zwaan

De Scheffer

Charlotte Dumas Schefferwinnaar 2008

In de tentoonstelling - Graag gezien- werd haar foto gecombineerd met een schilderij van vroeger.