Home > Activiteiten > Najaarsexcursie Wageningen – Het Depot

gehele dag
€. 55,00

Najaarsexcursie naar Wageningen.

Wageningen, de mooie stad aan de Rijn, wordt de bestemming van onze najaarsexcursie  waar we het fraais in het Depot onderzoeken, een bezoekje brengen aan Villa Hinkeloord en wandelen door de botanische tuinen De Dreijen van het Arboretum met prachtige, onlangs herstelde zichtlijnen en bijzondere planten, bomen en struiken.  Een mooiere verbinding tussen het Depot en de Villa dan een wandeling door deze historische tuinen is er niet. Kom en geniet mee!

Voor wie er nog niet is geweest: het Depot in Wageningen is een Beeldengalerij opgericht door de heer Loek Dijkman vanuit de filosofie dat de extra winst die zijn onderneming maakt teruggegeven zou moeten worden aan de maatschappij.  Een deel van de winst wordt vanzelfsprekend besteed aan nieuwe investeringen in het bedrijf, maar de extra winst, daar wordt iets cultureels mee gedaan via stichting Utopa die kunstenaars de kans biedt hun werk te exposeren en die werk aanschaft van de exposerende kunstenaars. Zo is het een mooi podium voor de kunstenaars en is er een boeiende eigen collectie ontstaan. We nemen u graag mee naar dit stukje Nederland!

Een aantal jaren geleden bezochten we daar de tentoonstelling met werken van onze stadgenoot

Gerhard Lenting. Wat is er nu te zien? De tentoonstelling die op dit moment in het Depot is heeft de titel  ‘Tegenbeelden’ gekregen en omvat dertig beeldenparen. Elk paar wordt gevormd door beelden die een gelijkenis met elkaar hebben bv in materiaal, houding, beweging of inhoud. De oppervlakkige gelijkenissen dwingen ons, als de beelden bij elkaar staan, juist de verschillen te onderscheiden.

De vaste collectie van Villa Hinkeloord bestaat uit werk van Eja Siepman van de Berg, voor deze gelegenheid aangevuld met beelden, objecten en schilderijen van kunstenaars die haar geïnspireerd hebben, zoals Charlotte van Pallandt, Charles Despiau, George Minne en vele anderen.

Het Arboretum op dit voormalige terrein van de universiteit Wageningen levert een heerlijke wandeling door de natuur op. Stichting Utopa heeft zich ten doel gesteld de tuinen in oude glorie te herstellen en wij gaan zien hoe goed dit gelukt is. Kunst en natuur. Kan het mooier?

Houdt u een plekje vrij in uw agenda dan zorgen wij weer voor een gezellige lunch, koffie bij aankomst en een afsluitend drankje om bij na te praten. Dit alles vindt plaats op vrijdag 6 september.

Uw aanmelding wordt definitief als u €. 55,00 hebt overgemaakt op bankrekeningnummer NL16INGB0003395896, t.n.v. Vereniging Dordrechts Museum. Vermeld de naam van de activiteit ‘Najaarsexcursie Wageningen’ en uw lidnummer. Op uw VDM-pas staat uw lidnummer en of het een enkel dan wel een duo-pas is.

U kunt ook betalen via iDeal.

• Filmverslag voorjaarsexcursie 2019