Home > Activiteiten > Oog in oog ofwel ‘het verhaal achter het portret’

Oog in oog ofwel ‘het verhaal achter het portret’

dordrecht museum, Schoumanzaal
18 oktober 2018
15.00 uur
€. 6,50

Klik hier voor het verslag

De tentoonstelling met portretten uit de eigen collectie is al enige tijd te zien in ons museum.

U bent vast al geweest maar het is misschien een goed idee om gewapend met extra achtergrondinformatie de tentoonstelling nog eens te bezoeken.

Wij leven in een tijd van selfies, digitale portretjes, maar hoe was het nu daarvoor? De functie van het portret is hetzelfde gebleven, we laten ons zien en leggen onze beeltenis vast. Op welke manier? Met de selfie maken wij dat zelf uit, met een geschilderd portret ook enigszins, maar hier komt toch de visie van de kunstenaar ook om de hoek kijken. Hij bepaalt hoe men gezien wordt, of zoals bij het zelfportret, hoe hij zelf gezien wil worden.

Welke functies heeft het portret nog meer? Wie lieten zich in het verleden portretteren en op welke manier?

Degene die hier heel veel, zo niet alles van weet, geeft op 18 oktober een lezing over dit onderwerp.

Mevrouw Imelda van der Linden, verbonden aan het museum in Gouda en expert op het gebied van portretkunst, zal ons uitvoerig inlichten over dit onderwerp. Hierna kijkt u wellicht met andere ogen naar portretten in het algemeen, zelfs naar uw selfies, maar ook naar de portretten die onze museumzalen sieren.

De lezing begint om 15.00 uur, na afloop kunnen wij gewapend met de zojuist opgedane kennis nog eens door die zalen dwalen, maar onder het genot van een drankje gezellig napraten over de opgedane kennis kan natuurlijk ook. Of beide.

We zien u graag op 18 oktober in de Schoumanzaal!

Uw aanmelding wordt definitief als u uw bijdrage hebt overgemaakt op bankrekeningnummer NL16INGB0003395896. Vermelding: naam van de activiteit en uw lidnummer. Op de VDM pas staat uw lidnummer en of het om een enkele dan wel een duo- pas is.

• Vereniging Dordrechts Museum kiest voor Hookers in Toilets van RaQuel van Haver